ביקורת – סוף המשמרת

אם אתם לא אמריקאים, יכול להיות שהמילה Cops בשבילכם היא רק "שוטרים" באנגלית. אבל Cops היא גם סדרת ריאליטי / דוקומנטרית אמריקאית, שרצה כבר יותר מ 20 שנה. אולי אתם מכירים אותה, אולי שמעתם את השם פה ושם, אבל כנראה שרובכם מכירים היטב את שיר הנושא שלה – Bad Boys. כפי שאפשר להבין משמה, הסדרה עוקבת אחר שוטרים. אבל אין פה תסריט, אין שחקנים ואין אפקטים. יש רק צוות צילום קטן שעוקב אחר שוטרים אמיתיים בעבודתם האמיתית. הצוות נוסע עם השוטרים בניידת ומצטרף אליהם לזירות הפשע.
"סוף המשמרת" נראה כמו פרק ארוך מאוד של הסדרה הזאת. ההבדל הוא שזה סרט הוליוודי. יש כאן שחקנים (ג'ייק ג'ילנהול ומייקל פניה המעולים) ויש כאן תסריט. גם הסרט הזה הוא חצי-דוקומנטרי, ומצולם בסגנון המוכר לנו כיום כ Found footage, שנראה בסרטים כמו "פרוייקט המכשפה מבלייר", "קלוברפילד" וכו'. לא ממש משקיעים בסיבה שהדמויות מסתובבות עם מצלמה – אחד השוטרים זורק איזה משפט על זה שהוא מצלם את עבודתו בשביל איזה קורס, והפושעים מסתובבים עם מצלמה כי….ככה – אבל זה לא ממש משנה. הרבה מהסרט מצולם מנקודת המבט של המצלמות של השוטרים או הפושעים, וגם מהמצלמות שבתוך ניידת המשטרה. אבל לפעמים הסרט זונח את הפורמט ומצולם מנקודת מבט רגילה, אך גם שם המצלמה זזה ורועדת הרבה כדי להעביר תחושה של ריאליזם.
חשוב להבהיר – זה לא סרט אקשן. יש בו קטעי אקשן וקטעים אינטנסיביים, אבל לא הייתי מתייג אותו כ"אקשן". זה סרט שעוקב אחר שני שוטרים, בין אם זה בעבודה או בחייהם האישיים. הוא לא טורח להכנס לרקע של כל אחד, אלא נותן לצופים לגלות ולהסיק דברים בעצמם באמצעות השיחות שלהם. השיחות האלה, אגב, הם הצד החזק של הסרט. זה לא שכל השאר לא מעניין, אבל הרבה מהסרט הוא שיחות בין ג'ילנהול ופניה. כשסרט מבוסס ברובו על שיחות יום-יומיות כאלה, הוא יכול בקלות להיכשל וליפול שם. אבל הכימיה בין שני השחקנים היא כנראה הדבר הכי טוב בסרט. הם מקשקשים זה עם זה, מספרים בדיחות, מרכלים על החברות והקולגות, וזה עובד ממש טוב.

גם שאר השחקנים עושים עבודה טובה. את אשתו של פניה מגלמת נטלי מרטינז ("מירוץ המוות"), והם מהווים משפחה מקסיקנית מסורתית משעשעת. את החברה של ג'ילנהול מגלמת אנה קנדריק החמודה, שהתאהבתי בה עוד ב"סקוט פילגרים". יש גם את השוטר ה"צהוב" שהחבר'ה אוהבים לרדת עליו, וגם את המפקד שלהם (שמגולם ע"י מישהו שדומה באופן מפחיד לראלף מאצ'יו). הפושעים נראים כמו פושעים אמינים, עם אובססיה למילה "פאק" והטיותיה. אבל עדיין לא הבנתי למה לעזאזל הם מצלמים כל מה שהם עושים. מצד שני, כנופיות רחוב מעולם לא היו אנשים חכמים במיוחד.
שמעתי מספר אנשים תוהים למה הסרט מוגבל מגיל 18 ומעלה. אין בו עירום, וכבר היו סרטים עם יותר הטיות של "פאק" שקיבלו דירוג נמוך יותר. אז למה הדירוג? בגלל מה שנקרא Shock Value. בסרט אין אלימות, עינויים או התעללות. כלומר, לא כאלה שרואים על המסך. מה שכן רואים זה את התוצאה של הדברים האלה – סכין שתקועה בעין של מישהו, מישהי שפניה הושחתו, אנשים הכלואים בכלובים וכו'. דברים שגורמים לאנשים למלמל בתדהמה, גם בגלל המראה עצמו וגם ההשלמה בדמיון של מה שהוביל אליו. אם אתם רגישים לדברים כאלה, אולי כדאי לכם ללכת לסרט אחר.
לסיכום, לדעתי זה סרט ממש טוב. הוא לא עוד "סרט אקשן עם שוטרים שותפים", אלא נותן לז'אנר טוויסט חדש. נכון שרובו לא ממש מסעיר, אבל זה מפוצה ע"י המשחק המעולה וכמה סצינות מרגשות. נראה לי שיהיה מעניין לשאול שוטר אמיתי מה דעתו על איך שהם מוצגים כאן. לי אישית זה נראה די אמין, אבל שוב, זה סרט הוליוודי. אם אתם מחפשים סרט אקשן נטו, לא חסרים כאלה בקולנוע עכשיו. אבל אם בא לכם משהו קצת שונה, שיהיה גם מצחיק ומרתק, אני ממליץ לתת לזה צ'אנס.

 

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: