ביקורת – "סרט 43" ו"עומד אחרון"

אני אוהב קולנוע מאז שאני זוכר את עצמי.  אין כמו לשבת באולם עם כוס קולה ופופקורן ולהתנתק קצת מהעולם לשעתיים ומשהו. זה הזמן הממוצע היום של סרט, שעתיים – שעתיים וקצת.  יש סרטים ארוכים יותר וקצרים יותר. אני גם בן-אדם נורא ספונטני. כזה שאם אין לו מה לעשות יכול לצאת לטייל ולהגיע לבת-ים או רמת אביב, או להתקשר לחבר ולהגיד לו שיתכונן כי יוצאים לסרט שמתחיל עוד 20 דקות. בגלל השילוב הזה של אהבת קולנוע וספונטניות, מפתיע אותי שעד היום לא עשיתי מה שעשיתי לפני כמה ימים – לראות שני סרטים ברצף. כמובן שראיתי יותר מסרט אחד בקולנוע ברצף, אבל זה לא היה כמו יציאה רגילה, אלא יותר באירועים כאלה (כמו "באטקון" האדיר של אתר "עין הדג"). אבל שוב, היה לי משעמם, אז אני וחבר הגינו רעיון ללכת לראות שני סרטים שונים אחד אחרי השני. היה מעניין, אבל למדנו לקח חשוב – לוודא את איכות הסרטים לפני שעושים משהו כזה שוב.
"סרט 43" הוא ניסוי קולנועי מעניין. אם תעשו רשימה של כ – 100 שחקנים הפועלים כיום, תעצמו עיניים ותשימו אצבע על שם, הוא כנראה מככב ב"סרט 43". באמת שאני לא יודע איך, אבל חצי הוליווד התגייסה לסרט הזה – יו ג'קמן, קייט ווינסלט, אנה פאריס, לייב שרייבר, אמה סטון, אומה תורמן, ג'רארד באטלר ועוד המון, המון כוכבים. וזה לא נגמר פה. במקום סרט רגיל, שיש לו במאי אחד, גג שניים, ב"סרט 43" יש 12(!) במאים. אני אחזור על זה שוב, כי זה מאוד חשוב להמשך – שנים-עשר במאים מאחורי המצלמה של סרט שמשתתפים בו חצי הוליווד ואחותה. ניסוי מעניין כבר אמרתי?
אז מה על מה בעצם "סרט 43"? אז זהו, שאין לו ממש עלילה. כלומר יש, אבל כנראה תכתבו עלילה טובה יותר אם תטיחו את הראש עכשיו במקלדת. אני אקדיש לה שתי מילים בכל זאת – ילד המנסה למתוח את אחיו הקטן אומר לו לחפש את "סרט 43", הסרט הכי מוחרם בהיסטוריה שמוסתר עמוק, עמוק באינטרנט. בזמן החיפושים האלה, הילד נתקל במקבץ קטעים אקראיים. ולשם הקטעים האלה בעצם התכנסנו – ה"מערכונים". כל אחד מהם הוא בסביבות ה 10 דקות, ובעל סיפור שונה. הקטעים נעים בין דברים כמו ספיד-דייטינג של גיבורי-על, משחק "אמת או חובה" שהופך לקיצוני, זוג חברים שלוכדים לפרקון ועוד דברים.

movie43

"ה'אזרח קיין' של סרטים נוראיים". "כיתת יורים בתאי המוח". "בזבוז הכשרונות הכי גדול בהיסטוריה הקולנועית". אלה לדעתי חלק מהביקורות היותר עדינות של הסרט. לא נראה לי שהומצאו מספיק סופרלטיבים רעים כדי לתאר אותו במדויק. הסרט הזה הוא פשוט יריקה אחת גדולה ומגעילה על כל התעשייה. אני יכול לשבת כאן שבועות ולנסות להבין מה לעזאזל עבר בראש של כל הכוכבים האלה כשהסכימו להשתתף בו, אבל לא נראה לי שאצליח. ה"""הומור""" (מרכאות כפולות לא מספיקות) בסרט הזה כל-כך רדוד, כל-כך וולגרי, כל-כך נמוך, שפל, מתועב ולא מצחיק שהוא יגרום לכם להתפתל בכסא באי-נוחות רוב הזמן ולחשוב "מה עשיתי שזה מגיע לי?".
אלה סרטים כאלה שגורמים לי לחשוב שחבל שלא קיימים גאדג'טים כמו הדינורולייזר מ"גברים בשחור" שמוחקים זכרונות בפלאש אחד. כמה מאושר הייתי לפני הסרט הזה. חוץ מנקודות אור נדירות, באמת שאם הכוכבים האלה לא היו עושים סרטים שמאוד אהבתי, כנראה שלא הייתי רוצה לראות אותם יותר שוב לעולם. כנראה שאלך ל"וולברין" או ל"קיק אס 2" או עוד סרטים עם הכוכבים האלה. אבל הכבוד שלי כלפי כל אחד מהם ספג מהלומה חזקה שיקח לי זמן להתאושש ממנה.  אם לא הבנתם את זה עד עכשיו – לא, ואני חוזר, לא(!!!) להתקרב ל"סרט 43". לא רק בקולנוע, בכלל. גם אם תזכו בו בהגרלה, גם אם תיתקלו בו בטיסה, גם אם תתהפך ליד הבית שלכם משאית וישפכו ממנה 100 עותקים שלו – אל תראו! אתם לא תקבלו טלפון שמודיע לכם שתמותו עוד שבוע, אבל ההערכה שהייתה לכם כלפי כל אחד מהמשתתפים בו כמעט ותיעלם, אם לא לגמרי. אם אתם נתקלים איפה שהוא בעותק שלו, תעשו טובה לעצמכם ולאנושות ותשרפו אותו / תדרסו אותו / תזרקו אותו מצוק. אבל אל תעזו לראות שנייה אחת ממנו. איכס.
*הפסקה* אני צריך להירגע קצת. אגב, לאחרונה חשבתי – אולי הפסקות בסרטים זה בכל זאת דבר טוב, וצריך להחזיר אותן? נכון שהן תקועות באמצע הסרט ודי קוטעות את חוויית הצפייה. אבל סרטים כמו "ההוביט" ו"ג'אנגו" הם כמעט 3 שעות, ואני רוצה ללכת לשירותים בלי להפסיד שום דבר. אז אולי לא בכל סרט, אלא רק בסרטים שהם מעל אורך מסויים. נשמע הגיוני, לא?
ובמעבר חד לסרט השני של הערב – "עומד אחרון". אחרי שהדאבל פיצ'ר נגמר, ניסיתי לחשוב אם יש משהו משותף לשני הסרטים שראיתי. לא הצלחתי לחשוב על כלום חוץ מדבר אחד – ג'וני נוקסוויל, שמשתתף בשניהם. אני אוהב את ג'וני עוד מימי "ג'קאס" העליזים. הוא לא מישהו שיזכה באוסקר בקרוב או השחקן הכי מצחיק שפועל כרגע, אבל הוא בהחלט מבדר. ב"סרט 43" יש לו מערכון עם שון וויליאם-סקוט (מה שכמובן העלה לי זכרונות ל"הדיוקס קורעים את הזארד"). המערכון שלהם לא רע כמו הרבה שם, אבל גם לא טוב. הוא פשוט…שם. ב"עומד אחרון" יש לו יותר זמן מסך, אבל גם לא יותר מדי. בשני הסרטים הוא, כאמור, מבדר.
ארנולד שוורצנגר מפורסם בעיקר בזכות שני דברים – השרירים שלו והקול שלו. יש הרבה כוכבי אקשן או שחקניות-דוגמניות שאפשר להתבלבל ביניהם, אבל רק צריך לשמוע כמה שניות של ארנולד וישר מזהים אותו. הקריירה הקולנועית שלו היא רכבת הרים – הוא כיכב בסרטים מעולים [טרילוגיית "שליחות קטלנית" (מבלי להחשיב את הרביעי) היא לדעתי מהטובות שקיימות], סרטים גרועים ("זיכרון גורלי" המקורי פשוט איום ונורא) וסתם סרטים כיפיים ("אחרון גיבורי הפעולה" הוא סרט שלדעתי אנדר-רייטד, אבל מאוד מהנה ופרודיה משעשעת על קולנוע). ב 2003, קצת אחרי "שליחות קטלנית 3", שוורצנגר פרש ממשחק ועבר למשול על קליפורניה. ההופעות הקולנועיות היחידות שלו בשנים האחרונות מסתכמות בכמה דקות בשני סרטי "בלתי נשכחים".
עכשיו, כשהוא כבר לא מושל, שוורצנגר החליט לחזור לשחק, אבל ממש לחזור – לפי IMDB צפויים לו השנה עוד שני סרטים, עוד שניים בשנה הבאה ועוד כמה במועד לא ידוע. ואיך ארנולד בגרסת 2013? הקול אותו קול והשרירים קצת רפויים יותר, אבל הוא לא השתנה יותר מדי. הבחור כבר באמצע שנות ה 60 לחייו, אבל נראה שהוא עדיין בכושר יחסית לשאר האנשים בגיל הזה. הוא לא מה שהיה פעם, כמובן, אבל עדיין יש לו איזה מהלך או שניים. הוא גם אפילו מכניס קצת בדיחות של מודעות עצמית על גילו המופלג. מי אמר שכלב זקן לא יכול ללמוד טריקים חדשים?

last stand

ב"עומד אחרון" ארנולד מגלם שריף של עיירה שכוחת אל ליד גבול ארה"ב – מקסיקו. לאחר שמנהיג קרטל סמים בורח ממעצר של האף.בי.איי באותה קלות בה בני סלע חמק לשוטרים, הוא נוסע באוטו (ממש מגניב) לכיוון הגבול במטרה לעבור למקסיקו. כנראה שאם כל אחד בעיירה הזאת – שכוח המשטרה שלה מורכב בערך מארבעה אנשים –  היה שריף במקום ארנולד, הוא היה פשוט מנופף לבאד גאי בזמן שזה טס בתוך העיר על 200 קמ"ש. אבל ארנולד שלנו לא יוותר על הזדמנות לבעוט בישבנים, לירות ברובים ולהגיד קאץ'-פרייזים קלישאתיים אחרי כל הריגה. אך לוקח זמן עד שהשניים נפגשים. בחצי הראשון של הסרט, ברון הסמים עסוק בלברוח מהרשויות, וארנולד ושות' נכנסים לצרות עם יד ימינו.
אני לא יודע אם "עומד אחרון" הוא באמת סרט טוב, או כי אהבתי אותו רק כי ראיתי אותו אחרי אחד מהדברים הכי נוראיים שאי פעם הוקרנו על מסך. הוא לא סרט רע. הוא…סרט של שוורצנגר. ארנולד הוא אותו ארנולד, האקשן כיפי ויש מכוניות יפות. שאר הקאסט – ג'וני נוקסוויל, ג'יימי אלכסנדר ועוד – גם נותנים הופעה בסדר. אין פה משהו שלא ראיתם קודם, וגם לא חסרים סרטים טובים יותר ממנו בקולנוע כרגע, אבל "עומד אחרון" הוא אחלה דרך להעביר שעה וארבעים.
לסיכום: "עומד אחרון" – סרט קליל וכיפי. "סרט 43" – אחד הקטעים בו הוא אפוקליפטי. אם ייעשו עוד סרטים כמוהו, כנראה שהאפוקליפסה באמת תגיע, לפחות מבחינה קולנועית. אבל כרגע לא הייתי דואג – הוא נקטל ע"י כל העולם, וגם שמעתי על איזה אסטרונאוט שלא אהב אותו. אפשר לישון בשקט.

4 responses to “ביקורת – "סרט 43" ו"עומד אחרון"

  • שחר

    ובכל זאת כל כך בא לי לראות את 43…
    אני פשוט חייב את זה לעצמי :/

  • אני חולק עליכם...

    לא מסכים, סרט 43 שעשע אותי מאוד על אף ההומור המאוד וולגרי ורדוד.
    אהבתי את כמה שלקחו שם הכל הכי קיצוני שיש.

  • ישראל

    אני מאוד מאוד אהבתי את הסרט יש עלילה והיא טובה ומצחיקה רק לא מרכז הסרט המערכונים מעולים ומוגשים בצורה טובה מאוד, יש הרבה ביקורות נגד הסרט ולא מעניין אותי למה זה אני ראיתי את הסרט ונהנתי מאוד

להשאיר תגובה

