ביקורת – "יחידת גנגסטרים" ו"מת עליה"

ברוכים הבאים לעוד ביקורת כפולה! האם זו היא ההתחלה של דפוס? יכול להיות, לפחות בזמן הקרוב. השבוע, אחרי חודשיים וחצי של סתלבט בחיי האבטלה, התחלתי לעבוד. ואני כנראה אעבוד כל יום בשבוע (חוץ מיום חופש אחד, כמובן), 8 שעות ביום. וכאילו כדי לעשות לי דווקא, הגיעו עכשיו לא מעט סרטים שאני רוצה לראות, וכנראה שעם העבודה הדרך היחידה לעמוד בקצב זה לראות שניים ביחד כל פעם. או לפחות לכתוב על שניים ביחד, כמו עכשיו. בקיצור, אל תתפלאו אם תהיה קצת האטה בפרסומים בזמן הקרוב. להכניס סרט בין משמרת אחת לשנייה יהיה מאתגר, שלא לדבר על לכתוב עליהם..

לא ראיתי הרבה סרטי גנגסטרים. כן ראיתי סרטי פשע, אבל מעט מהם היו ספציפית על גנגסטרים. תמיד כשאני שומע "גנגסטר" אני מדמיין מישהו עם מעיל ארוך, כובע פדורה וטומי-גאן. גם ב"יחידת גנגסטרים" הם די נראים ככה, לפחות בחלק מהזמן. אבל משהו אומר לי שאני לא צריך להיות מומחה בסרטי גנגסטרים כדי לדעת ש"יחידת גנגסטרים" לא מחדש משהו בתחום, מהסיבה שהוא לא מחדש משהו באף תחום. הוא סתם עוד סרט גנגסטרים. כלומר, הוא לא רע,אבל ספק אם תזכרו אותו ביום למחרת הצפייה.

הסיפור די פשוט – המאפיונר האכזר מיקי כהן (שון פן) מגיע ללוס אנג'לס בסוף שנות ה 40 ומתחיל להשליט טרור בעיר. במשטרה כמובן לא אוהבים את זה, ולכן מפקד המשטרה מחליט להקים צוות מיוחד וחשאי שיבריח את כהן מלוס אנג'לס. היחידה מורכבת מהסטריאוטיפים המוכרים – יש את המנהיג (ג'וש ברולין), היפיוף (ריאן גוסלינג), המומחה הטכנולוגי (ג'ובאני ריביסי), הבלש השחור הקשוח (אנת'וני מאקי), הזקן החכם (רוברט פטריק) והחניך שלו (מייקל פניה). אה, וכמובן שיש גם את הבחורה (אמה סטון).

gangster squad

על הנייר, קאסט כזה נראה די מרשים, אבל ההופעות שלהם בסרט בינוניות ביותר. ג'וש ברולין נראה זעוף ורציני כהרגלו, אמה סטון די מבוזבזת, ועם כל הכבוד, בתור הנבל של הסרט, שון פן לא נראה מאיים לרגע אחד. אפרופו, יש לי בקשה קטנה למלהקים בהוליווד. תפסיקו בבקשה ללהק את ריאן גוסלינג לתפקיד ה"קשוח". הוא "וומנייזר", מהטיפוסים שמתאימים לסרטים רומנטיים. אני לא מבין למה הוא מנסה לשחק אותה קשוח בסרטים כמו זה או "דרייב", כשהוא בבירור לא כזה. יש לו בייבי פייס ובייבי ווייס, ואני בספק אם הוא יצליח לאיים על ילד בכיתה א' בסמטה חשוכה. תנו לו תפקידים של דוגמן או משהו. עכשיו כשאני חושב על זה, הוא יכול להתאים בול לסרט ההמשך של "זולנדר".

כשחזרתי הביתה ביררתי מי הבמאי, גיליתי לצערי שזה רובן פליישר. את שני הסרטים הקודמים של פליישר – "30 דקות או פחות" ו"זומבילנד" – ממש אהבתי. די מאכזב לגלות שהוא אחראי לסרט בינוני כזה. את התסריט כתב וויל ביל, שגם כתב טיוטה לתסריט של "ליגת הצדק" העתידי (אבל – למזלנו, כנראה- האולפנים החליטו לוותר עליה). כנראה הדבר המעניין היחיד ב"יחידת גנגסטרים" הוא מה שאין בו – סצינה של ירי באולם קולנוע, שנערכה מחוץ לסרט לאחר הטבח בהקרנת "עלייתו של האביר האפל".

בשורה התחתונה, עדיף לוותר על הסרט. זה פשוט בזבוז כישרון של כל מי שמשתתף בו, וחבל. אולי אם הוא היה מצליח, היה מפיח קצת רוח חיים בז'אנר הגנגסטרים, שלא רואים הרבה ממנו לאחרונה. מצד שני, אולי הכישלון מעיד על כך שתם עידן הגנגסטרים?

בניגוד לגנגסטרים, אחד הז'אנרים הפופולריים הוא זומבים. אנשים נורא אוהבים זומבים, ואני ביניהם. אפשר למצוא היום זומבים בטלוויזיה ("המתים המהלכים"), בסרטים אמריקאים ("שחר המתים", "זומבילנד" הנ"ל), בסרטים בריטים ("מת על המתים", "28 ימים אחרי") ובשאר המדיות למיניהן. רוב סרטי הזומבים די דומים – אדם או קבוצת ניצולים נעה בעולם המלא בגוויות משוטטות, ומנסה להמנע מלהינשך על ידם בזמן שהם מחפשים תרופה שתציל את האנושות, או סתם עיר מקלט להסתתר בה לשארית חייהם. בד"כ הזומבים סתם מהלכים באיטיות וגונחים, עד שהגיבור גואל אותם מייסוריהם עם מצ'טה, מחבט בייסבול, או מה שבא ליד.

אז כן, כשחושבים על זומבים רוב התמונות הן של ראשים ערופים או סרטי אימה. אבל מסתבר שיום אחד מישהו קם בבוקר והחליט לכתוב סיפור זומבים…רומנטי. רגע, מה? זומבים ורומנטיקה? מה הלאה, סיטקום עם זומבים? בגלל שבתאוריה דייט של שני זומבים כנראה לא ילך כל-כך טוב, הסופר החליט שהרומן יהיה בין זומבי לאישה אנושית (הכניסו כאן בדיחת "אוהב אותה בגלל המוח"). הספר, שנקרא באנגלית Warm Bodies, הפך עכשיו לסרט. אז האם שילוב הז'אנרים הביזארי הזה עובד? בערך.

"מת עליה" (על זה בהמשך, תסלחו לי אם אקיא בתוך פה כל פעם שאני כותב את זה) הוא מסוג סרטי הזומבים שלא מסביר איך העולם הגיע למצב הזה. למה? כי זה לא חשוב. קרה משהו, העולם מלא בזומבים, נקסט. ר' הוא אחד מהזומבים הרבים שמאכלסים את העולם, אבל מהבודדים שמסוגלים לחשוב. הוא לא מתלהב מהחיים כזומבי, אבל אין לו ממש ברירה. באחת הפעמים שר' וחבריו תוקפים קבוצת נערים אנושית, הוא מבחין באחת הבחורות ומשהו מדהים קורה – הוא מרגיש כלפיה משהו. הוא חס על חיה ולוקח אותה בחזרה למשכנו, ומתחיל ביניהם קשר שישפיע גם על האנשים וגם על הזומבים.

warm

אז איך הסרט? ובכן, הדרך הכי טובה לתאר אותו היא מה שהוא – סרט רומנטי עם זומבים. יש פה כמה בדיחות מודעות-עצמית נחמדות על סרטי זומבים וגם קצת סאטירה על החברה שלנו כיום, אבל חוץ מזה ההתפתחויות בו די צפויות. ניקולס הולט, המגלם את הזומבי הראשי, לא ממש משחק (גם אני יכול לשים איפור חיוור ולנהום, עם כל הכבוד) ושאר הקאסט עושה עבודה נחמדה. מה שהציק לי זה חוסר העקביות בהיגיון הפנימי של הסרט. למשל, ממש בהתחלה הדמות הראשית מתלוננת על האיטיות המייאשת של זומבים, אבל כמה סצינות לאחר מכן הם רצים יפה מאוד. למרות זאת, מגיע לסופר ולסרט קרדיט רק על הניסוי הזה, שהיה יכול לצאת משהו רע מאוד דמוי-"דמדומים", אבל במקום זאת קיבלנו סרט חצי-זומבים-חצי-רומנטי נחמד ומשעשע.

ועכשיו לגבי השם. תראו, אני כבר בקושי מופתע מהשמות העבריים הנוראיים שהרבה סרטים מקבלים בארץ. בין אם זה "בדרך לחתונה…", "X  הפחד" או "מת ל X". כבר התרגלתי לכל המוטציות האלה. אבל הפעם אלה שאחראים על זה עצבנו אותי בצורה מיוחדת. אתם מבינים, היה לפני זמן מה מבצע (בוואלה, אם אני לא טועה) להציע שם עברי לסרט, כשהזוכה יקבל כרטיסים או משהו. אני לא יודע כמה אנשים השתתפו בזה בדיוק, אבל לפי מה שראיתי, השתתפו די הרבה. כלומר, היה מגוון גדול של שמות לבחור מהם, ואני בטוח שלפחות לכמה אנשים שם יש לא מעט שנינות. אבל מכל השמות האלה, מכל מה שהציעו, המפיצים הלכו עם "מת עליה". באמת? זה נשמע כמו שם של שיר של אייל גולן או אחד הפרץ-ים. זה נשמע כמו השם לסרט זומבים רומנטי הכי מתבקש, אידיוטי ולא מקורי שאפשר לחשוב עליו. אחותי בת ה 10 יכלה לחשוב על משהו יותר טוב מזה! מסתבר שגם שיש להם מבחר, אלה שאחראים על תרגום שמות הסרטים עדיין בוחרים את הדברים הכי נחותים ודביליים שאפשר. אני לא אתפלא אם גם הם זומבים.

להשאיר תגובה

