ביקורת – האויב בתוכנו – סטארטרק

"האויב בתוכנו – סטארטרק" (עוד רגע נגיע לזה) מגיע בתזמון משעשע. הסרט מספר על חבורה של בני אדם מכדור הארץ, וההרפתקאות שלהם בחלל. בשבוע הבא מגיע אלינו "איש הפלדה", שמספר על חייזר שמגיע מהחלל, וההרפתקאות שלו בכדור הארץ. מה שעוד משעשע זה הציפיות שלי משני הסרטים האלה. ב 2009, כשיצא "סטאר טרק" – אז המפיצים עדיין ידעו איפה נמצא מקש הרווח – הוא תפס הרבה אנשים בהפתעה, כולל עבדכם הנאמן. כולם הכירו את הפרנצ'ייז הגיקי שקיים כבר עשרות שנים, אבל ג'יי. ג'יי. אברמס הכניס לו חיים חדשים ומרעננים.  הוא היה כיפי, מצחיק, עם קאסט מעולה והרבה אקשן חללי מגניב. לכן זו לא הייתה הפתעה כשהוכרז שיהיה לו המשך, וההייפ עלה עוד יותר כשהודיעו שאת הנבל יגלם בנדיקט קמברבאץ' ("שרלוק"), שלא חסרות נשים שהיו רוצחות את החברה הכי טובה שלהן רק כדי שהוא יבוא לחקור את העניין.
עם זאת, אני לא פיתחתי ציפיות לסרט הזה. לא הצלחתי להתלהב. זה אולי ישמע קצת מוזר, אבל הוא פשוט נראה לי…בומבסטי מדי. הסרט הקודם היה כיפי והכל, אבל גם הוא עשה עבודה טובה מאוד בלספר את הרקע של הדמויות האלה ולהציג את הדינמיקה ביניהן. לעומת זאת, הטריילרים לסרט הזה הציגו אותו כ"פיצוצים! התרסקויות! בנדיקט קמברבאץ'! עוד פיצוצים!". אין לי בעיה עם פיצוצים, אבל – ובבקשה תעבירו את זה למייקל ביי – זה לא הכל בחיים. אני לא מצפה לאיזו עלילה עמוקה ופילוסופית, רק משהו קוהרנטי שיקשר בין כל הפיצוצים האלה. את המשהו הזה לא ראיתי בחומר הקידומי של הסרט, ולכן לא היו לי ממש ציפיות ממנו. לעומת זאת, הציפיות שלי מ"איש הפלדה" כל-כך גבוהות שהן יכלו להוות מכשול לחללית של גיבורי הסרט הזה. חשוב להזכיר שהעיבוד הקולנועי האחרון של סופרמן – "סופרמן חוזר" – היה מביך ביותר, וגם זה שלפניו. הם נעשו בהפרש של כ-20 שנה. אבל מהרגע שהכריזו על "איש הפלדה" אני סופר את הימים. העולם מצחיק.
"האויב בתוכנו – סטארטרק". לא "סטאר טרק – האויב בתוכנו".  אפילו לא "סטארטרק – האויב בתוכנו". מאיפה להתחיל? אז נכון, השם המקורי – Star Trek Into Darkness – הוא לא כזו הברקה (חה חה, Trek זה גם פועל אז בואו נשחק על זה). אבל יש סדרת סרטים בשם "האויב שבפנים", בשנה שעברה יצא הסרט "איום מבפנים" ועכשיו "האויב בתוכנו"? הם מנסים לבלבל אותנו בכוונה? אולי הבלבול היה נמנע, אילו רק זה היה השם המשני ולא הראשי. יומיים לפני הצפייה בסרט ראיתי חדשות, ולפני התחזית היו חסויות. הייתה לסרט פרסומת של כמה שניות, ונאמר רק "האויב בתוכנו, בקולנוע". למה, מפיצים, אתם כל-כך מנסים לנתק את הסרט הזה מ"סטאר טרק"? הוא עשה לכם משהו? הקודם הכניס רק 200 שקל בארץ? חשבתם שתוכלו לעבוד על אנשים אם תתנו לו שם של בי-מובי גנרי? אני באמת רוצה לדעת את הסיבה. הייתי גם נכנס לדיון על למה דווקא "האויב בתוכנו" – שלא קרוב אפילו למקור הלועזי – אבל היו לנו שמות כל-כך יותר גרועים שכבר לא אכפת לי. עד כאן על שם הסרט. שנתחיל? (חה חה, ציטטתי מילה מהטריילר. איזו שנינות, הא?)

star1

אם בריבוט מ 2009 הקהל התחלק לשתיים – אלה שהם מעריצים מושבעים  ויודעים לדבר קלינגונית שוטפת לעומת אלה שההיכרות היחידה שלהם עם הפרנצ'ייז הייתה מאזכורים ב"איש משפחה" – עכשיו הוא מתחלק לשלושה: שתי הקבוצות הנ"ל ואלה שראו את הסרט הקודם וזה כל מה שהם יודעים על "סטאר טרק", ואני ביניהם. אני לא מכיר הרבה מעריצים מושבעים של הסדרה, אבל אלה שראו אותו אמרו לי שהם שנאו אותו. הם טענו שהוא מלא באזכורים והתרחשויות שזהות לאלה מהסדרה הישנה, ומסרט ספציפי אחד בפרט. אולי אני לא יכול להזדהות איתם במקרה הזה, אבל אני יכול להתחבר לטענה הזאת. אחרי שאברמס ראה שהאווז החדש שלו הטיל ביצת זהב, הוא יכל לעשות את הסרט החדש על כל דבר שעולה לו בראש, להציג דמויות חדשות ומקומות חדשים. זה הרי הסלוגן של הסדרה, לא? "To boldly go" וכו'. אבל הוא בחר לספר סיפור מוכר, וכמו במקרה של "ספיידרמן המופלא", ברגע שסרט מתבסס על סיפור אחר יותר מדי, גם אם הוא יותר טוב מהמקור, הקהל עדיין ירגיש מרומה, כי הוא כבר היה בסרט הזה, פשוטו כמשמעו. אולי יהיו מעריצים שכן יאהבו את הסרט, אבל מהרושם שקיבלתי כנראה לא יהיו הרבה כאלה.
ומה עם השאר? תלוי למה תצפו. אם אתם מצפים לאקשן מגניב בחלל, יש מזה, ולא מעט. לגבי כל השאר, הייתי מנמיך ציפיות. למרות שכמובן עדיף לראות את הסרט הקודם בשביל קצת ידע בסיסי והיכרות עם הדמויות, זה לא חובה, מהסיבה שאין ממש המשכיות. ואני לא מדבר רק על העלילה, אלא ממש על הדמויות עצמן. הגיבור של הסרט הוא קירק (כריס פיין), צעיר מרדן, אנכי וציני שעושה מה שבא לו. הסגן שלו הוא ספוק (זכארי קווינטו), חייזר מהכוכב וולקן, שהוא קר, מחושב, פועל רק לפי ההיגיון ולא מאמין בדברים כמו "רגשות" או "תחושות בטן". ככה הדמויות האלה הוצגו בתחילת הסרט הקודם. אבל כמובן שבמהלך ההרפתקאה שהם עברו בחללית ה"אנטרפרייז", קירק למד להיות קצת אחראי וספוק גילה שאפשר להזיז את שרירי השפתיים. עכשיו כשמגיע סרט המשך, הגיוני לחשוב שהדמויות הפנימו את הדברים שלמדו, נכון? אז זהו, שלא. נראה שהן שוב עוברות כאן אתחול – ספוק הוא עדיין רק לוגיה וחוקים וקירק עדיין מחליט דברים לפי "אן דן דינו" וכו', למרות שמספר אנשים אומרים לו לא מעט פעמים "אם תעשה את זה כולנו נמות / הם יפוצצו את החללית / היקום יקרוס אל תוך עצמו!". אבל לא אכפת לו. ברצינות, לא הייתי נותן לו להיות שומר הראש של החתול הדמיוני שלי. אין לי מושג איך מישהו הסכים להעלות אותו על חללית משוכללת ועוד לנהל אותה.
חוסר האכפתיות הזאת של קירק והרצון שלו לעשות דברים סתם כי הוא יכול הם כנראה גם אחד הדברים היחידים שבזכותם העלילה חסרת ההיגיון של הסרט מצליחה להתקדם. זה מתחיל במשהו כזה – מפקד בכיר #3: "טוב תראה, יש איזה אחד שהיה פעם איתנו אבל הוא עשה פיגוע גדול איפה שהוא, אז עכשיו הוא נחשב לבוגד. אני אשים על החללית שלך כמה עשרות(!) טילים – בלי להגיד לך מה יש בהם ולמרות שהמהנדס המוסמך שלך יגיד לך שזה לא רעיון טוב להעמיס אותם – ואתה תאתר את הבוגד הזה, ואז תירה עליו את כל הטילים האלה! בלי מעצר או משפט או כלום." קירק: "אוקיי". אז כן, אני יודע לא לצפות להרבה היגיון בסרט עם חלליות ואנשים משתגרים, אבל צריך להיות איזה שהוא מינימום, לא?  זה כנראה גם הסרט הראשון בו מראים אישה בחזייה ותחתונים רק כדי שיהיה אפשר להכניס את השוט הזה לטריילר בניסיון למשוך קצת קהל לא-גיקי. ולא, אני לא צוחק או מגזים לגבי שום דבר שנכתב בפסקה הזאת. זה הסרט החדש של ג'יי. ג'יי. אברמס, המד"בניק הדגול וממציא ה Lens Flare.
יש לסרט הזה  עוד בעיות, כמו שלל חורים בתסריט שדרכם יכולות לעבור שלוש חלליות, או מוזיקה בומבסטית יתר-על-המידה בצורה מגוחכת. אבל תהרגו אותי, נהניתי. יש אקשן מגניב, אפקטים יפים, ורגעים משעשעים שהם תוצאה של הכימיה המעולה בין השחקנים. אם מתעלמים מכל השטויות וההחלטות הביזאריות של הדמויות, מקבלים סרט מהנה למדי, שכנראה לא יזכר כפסגת הקיץ, אבל מעביר שעתיים בכיף. אם זה מספיק לכם, לכו לראות. אם אתם מחפשים משהו קצת יותר עמוק, אולי עדיף לחכות לשבוע הבא.

להשאיר תגובה

