ביקורת – הפרש הבודד

נחשו מה? "הפרש הבודד" מבוסס על משהו. אני מניח שלא הרבה מכם מופתעים, וזה די עצוב, לא? תסתכלו רגע על הסרטים הגדולים שמוקרנים כרגע – "איש הפלדה", "סטאר טרק", "בית ספר למפלצות", "הנגאובר", "מלחמת העולם Z" – כולם המשכים / פריקוולים / ריבוטים של סרטים אחרים, או מבוססים על חומר מקור כל שהוא. זו לא תופעה חדשה, אבל היא בכל זאת די מרגיזה. למה סרטים מקוריים כל-כך נדירים היום? האם זה כי לעבוד על משהו עם בסיס מוכן מצריך פחות עבודה? האם זה כי הם חושבים שמותג מוכר יכניס יותר כסף ממשהו שהקהל לא שמע עליו מעולם? יכול להיות, אבל למה זה צריך לבוא על חשבון סרטים מקוריים? הרי בשנה שעברה הסרטים הטובים ביותר (לדעתי, לפחות) היו המקוריים – "כרוניקה בזמן אמת", "בקתת הפחד", "לופר". כולם היו פרי מוחם של התסריטאים. אבל עכשיו נראה כאילו סרטים מקוריים הפכו לזן נכחד, ובהוליווד מעדיפים לנבור בארכיון התרבות מאשר ליצור דברים מקוריים. וכך הגיע אלינו עכשיו "הפרש הבודד", שמבוסס על תכנית משנות ה 50 שמעולם לא ראיתי.
העלילה לא כזאת עמוקה או חשובה, אבל היא משהו כזה – ג'ון ריד (ארמי האמר) הוא תובע מחוזי, שמצטרף לאחיו הריינג'ר ושאר חולייתו כדי ללכוד פושע נמלט. הפושע וכנופייתו מארגנים לריינג'רים מארב והורגים את כולם, אך ג'ון ריד חוזר לחיים, ופוגש את האינדיאני טונטו (ג'וני דפ). טונטו אומר לריד שהוא היה מת אך חזר לחיים כי הוא "מהלך רוח" או משהו כזה. וכך יוצאים הפרש – שעכשיו בודד – והאינדיאני בעקבות הפושע, כשלכל אחד מהם יש חשבון משלו לסגור. ברקע יש גם את אלמנתו של אחיו של ריד שהייתה בעבר גם איתו, איל הון שמתכנן להתעשר ממסילות הברזל שנבנות, ורכבות. לא מעט רכבות.
"הפרש הבודד" הוא כרגע האכזבה הגדולה של השנה בשבילי. בטריילרים הראשונים הוא נראה מאוד מבטיח – ג'וני דפ, גור ורבינסקי, אקשן מגניב. כל מה שקיבלנו ב"שודדי הקאריביים", רק שבמקום ים יש מדבר ובמקום ספינות יש רכבות. אולי זו הבעיה הראשונה – הטריילרים. בתור בן-אדם שהולך להרבה סרטים, אני רואה גם הרבה טריילרים. ונראה לי שכמעט – אם לא בכל סרט שראיתי בקולנוע בחודשים האחרונים היה טריילר ל"פרש הבודד". וכשחופרים לך בשכל עם משהו שוב ושוב ושוב, מתי שהוא זה כבר נהיה מעיק.  אם לפני כמה חודשים הסרט נראה כיפי ומעורר ציפייה, כשנכנסתי לאולם מה שחשבתי היה "טוב, לפחות עכשיו לא יהיה טריילר של זה" (וגם בזה לא הייתי לגמרי בטוח, כי כבר היו מקרים שהייתי בסרט שהוקרן בו טריילר לסרט עצמו).

lone1

הבעיה העיקרית של הסרט היא האורך. "הפרש הבודד" יגזול שעתיים וחצי מחייכם, לא כולל פרסומות, ובחיי שאין שום סיבה מוצדקת לכך. הסרט כנראה לא יהיה מועמד לאוסקר, הסיפור שלו לא כזה מסובך ואני מקווה מאוד שהוא לא אמור להיות התחלה של פרנצ'ייז (לפי הביצועים שלו בקופות נראה שזה לא יקרה, תודה לאל). כמו ב"איש הפלדה", גם כאן הסיפור לא כרונולוגי. הסרט מתחיל עם איזה סיפור מסגרת טיפשי ולא נחוץ, קופץ אחורה, חוזר, קופץ יותר אחורה, חוזר, וממשיך לקפץ הלוך-חזור מדי פעם לאורך הסרט. יש לא מעט קטעים שהיה אפשר להשאיר על רצפת חדר העריכה, וכלום לא היה משתנה. יש לא מעט עורכים בהוליווד שצריכים להפנים את הביטוי "כל המוסיף גורע".
וזה מביא אותנו לתסריט. דבר ראשון, אני לא בטוח למי הסרט הזה מיועד. מצד אחד יש שם בדיחות שבבירור נועדו לבדר קהל צעיר, כולל ילדים. אבל הסרט מציג גם אכילת לבבות וטבח באינדיאנים. דבר נוסף שמציק זה העימותים: בסרט יש לא מעט מצבים בו הגיבור מכוון אקדח על הנבל או ההפך, וזה יכול להסתיים כאן ועכשיו. כשהמצב לטובת הנבל, מתחיל הקטע הקלאסי בו במקום לירות הוא מתחיל לנאום משהו לגבי תכניותיו הזדוניות כי הרי במילא הגיבור עוד שנייה ימות ואין שום סיכוי שיקרה משהו לא צפוי שימנע – אוי, שיט, קרה משהו! כשהמצב לטובת הגיבור, הוא לא מסיים את העבודה כי הוא, כמובן, לא מאמין באקדחים – הוא בעד אמת, צדק והדרך האמריקאית. גם אחרי שהנבל יורה באח שלו, אוכל לו את הלב ועושה עוד דברים נבזיים, ריד מסרב לירות בו! מתי שהוא אפילו טונטו כבר אומר לו (במילים אחרות) "אחי, עזוב ת'שטויות האלה ותעיף אותו לקימו-סאבינימט!". אבל לא, יש צדק, ו"אם נהרוג אותו אז איך אנחנו יותר טובים?" ושאר שטויות כאלה.
But wait, there's more! עניין קטן שבסרט די התעלמו ממנו, אבל הוא די גדול: אחרי שג'ון ריד חוזר לחיים באורח פלא, טונטו אומר לו – במילים האלה – "אי אפשר להרוג אותך". סליחה, הציטוט המדויק הוא "אתה לא יכול למות בקרב". כלומר, אנחנו אמורים לחשוש יותר שריד יפול עם הראש על אבן או יחנק על פרוסת לחם מאשר שירו בו או ידקרו אותו? אם ככה, למה הוא בכלל צריך את טונטו? או אקדחים?! הוא יכול לבוא אל הנבל וליטרלי לגרור אותו באוזן בחזרה לעיר! מה הנבל יעשה, ירה בו? במקרה הרע הוא ימות לכמה שעות, יקום, יגיד "אאוץ'" ויחזור לרדוף אחרי הנבל. במקרה הטוב הוא יגיד "אאוץ'" וימשיך לגרור אותו באוזן. אם אני לא טועה, יש בסרט מספר רגעים בהם ריד תופס מחסה או מתחמק מכדורים. בשביל מה? אתה סופרמן, לעזאזל! תחשבו כמה מהר יותר סרטים אחרים היו נגמרים אם הגיבור לא יכול היה למות בקרב. אז שוב, איך לעזאזל הסרט הזה שעתיים וחצי?!

lone2

עוד בעיה היא ג'וני דפ. לכל הפאן-גירלס שקוראות את זה, חכו רגע עם הלפידים, אני אסביר. כשמסתכלים על הטריילר והעובדה שגור ורבינסקי הוא הבמאי, קל להניח שג'וני דפ יעשה פה גרסה אינדיאנית של ג'ק ספארו. יכול להיות שהוא מנסה לעשות את זה, אבל זה אפילו לא מתקרב אל המקור. כמו ג'ק ספארו, גם טונטו כנראה בילה יותר מדי זמן בשמש ועושה דברים מוזרים כמו לדבר אל סוסים או להאכיל ציפורים מתות. אבל בעוד אצל ספארו זה נראה כל-כך טבעי, כאן ג'וני דפ נראה כאילו הוא ממש מתאמץ לחזור על השטיק שלו, והוא מתאמץ יותר מדי שזה עובר ממשעשע לפשוט אידיוטי. אז אוקיי, יש לו כמה קטעים משעשעים בסרט, אבל הרבה בדיחות בו די ממוחזרות, והשאר פשוט לא טובות. הוא ממצה את הדמות שלו בערך חצי שעה אל תוך הסרט, ואז מבינים שיש עוד שעתיים של זה. אגב, למרות שורבינסקי הוא הבמאי, קל לטעות ולחשוב שטים ברטון מעורב איך שהוא משתי סיבות: הראשונה היא שלג'וני דפ יש איפור לבן על הפנים. השנייה היא הופעה קצרה של הלנה בונהם-קרטר. אולי בעצם ברטון לא מעורב ופשוט יש לה בחוזה סעיף שמחייב אותה להשתתף בכל סרט בו לג'וני דפ יש איפור לבן על הפנים.
גם סצינות האקשן בסרט נופלות רחוק מהסטנדרטים שאנחנו רגילים אליהם מורבינסקי. סצינת ה"שיא" היא כמובן זו שבסוף הסרט. בעוד שהרבה אנשים אהבו אותה, לדעתי היא הייתה ארוכה, מסורבלת מדי ויש בה את מוזיקת המערבונים הזאת שכולם מכירים, שגורמת לה להיראות כמו סרט מצוייר. העדפתי הרבה יותר את סצינת הרכבת בהתחלה של הסרט, אבל גם היא לא מתקרבת לקרסוליים של סצינות אדירות כמו הגלגל הענקי מ"שודדים 2". כמו כן, אלו בערך שתי סצינות האקשן היחידות בסרט. שאר הזמן ריד וטונטו מסתובבים ומחפשים את הנבל וגם מתרחשים כל מיני סיפורי רקע, וכל זה פשוט לא מעניין. אין פיתוח דמויות, אין קטעים כיפיים, וכמו בכל סרט דיסני, הכל ממש צפוי. אני בספק רב אם משהו בסרט הזה יצליח להפתיע אתכם, חוץ מהעובדה שמישהו הסכים להפיק אותו, ושג'וני דפ הסכים להשתתף בו. אגב, דפ עומד לחזור בקרוב על שטיקים נוספים כשיגיע אלינו עם "שודדים 5" ו(כנראה) "אליס בארץ הפלאות 2". אם זה יהיה גרוע כמו שזה נשמע, יכול להיות שדפ כבר התחיל לדפוק את המסמרים בארון שלו.
לסיכום, הדברים היחידים הטובים שמצאתי ב"פרש הבודד" הם סצינת אקשן נחמדה בהתחלה ובדיחה או שתיים מצחיקות. זה הכל. תחזרו רגע לשורה השלישית בפסקה הראשונה. כל סרט שרשמתי שם יותר מהנה מהסרט הזה. אם אתם רוצים לראות את ג'וני דפ עושה ג'ק ספארו, תראו שוב את אחד מסרטי "שודדים". אם אתם רוצים לעשות משהו יותר מועיל שנמשך שעתיים וחצי ומערב רכבות, עלו על רכבת מעכו לבאר-שבע וצפו בנסיעה בסרטים אחרים. אם אתם רוצים מערבון טוב, תראו את "ג'אנגו ללא מעצורים". מה שאני מנסה לרמוז בצורה מעודנת ביותר זה שיש לא מעט דברים יותר טובים לעשות מלראות את הסרט הזה. הוא יבש כמו המדבר וחיוור יותר מג'וני דפ. אולי יש סיבה שהפרש בודד.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: